Νομοσχέδιο για την Παιδεία : Με μαθήματα σε αργίες και διακοπές η κάλυψη ωρών και ύλης στα σχολεία
26 days ago
6

Πέρα από τις μεγάλες αλλαγές στα πανεπιστήμια που περνάει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, σε αυτό συμπεριλαμβάνεται άρθρο που δίνει τη δυνατότητα να γίνονται μαθήματα σε αργίες και γιορτές και να μειωθεί ο χρόνος των διακοπών, προκειμένου να καλυφθούν η διδακτέα ύλη και οι χαμένες διδακτικές ώρες σε δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια.

Πέρα από τις μεγάλες αλλαγές στα πανεπιστήμια που περνάει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, το οποίο έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις, σε αυτό συμπεριλαμβάνεται άρθρο που δίνει τη δυνατότητα να γίνονται μαθήματα σε αργίες και γιορτές και να μειωθεί ο χρόνος των διακοπών, προκειμένου να καλυφθούν η διδακτέα ύλη και οι χαμένες διδακτικές ώρες σε δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια.

Συγκεκριμένα, διάταξη (άρθρο 36) που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ που κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή ορίζει ότι για το τρέχον σχολικό έτος 2020-21, λόγω της πανδημίας, λαμβάνεται κάθε αναγκαίο μέτρο για την κάλυψη διδακτέας ύλης και αναπλήρωση χαμένων διδακτικών ωρών, στα Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια, μέσω της τροποποίησης και ρύθμισης (σ.σ. με υπουργική απόφαση):

  • των αργιών, διακοπών και εορταστικών εκδηλώσεων,
  • των απουσιών και του χαρακτηρισμού της φοίτησης,
  • της ημερομηνίας έναρξης και λήξης των εγγραφών προνηπίων, νηπίων και μαθητών Α’ τάξης Δημοτικών Σχολείων, καθώς και των διαδικασιών και προθεσμιών για την ολοκλήρωσή τους,
  • κάθε συναφούς με τα ανωτέρω θέματα που αφορούν στους κατ’ ιδίαν και τους κατ’ οίκον διδαχθέντες μαθητές,
  • της φοίτησης, της αξιολόγησης, της προαγωγής και της απόλυσης μαθητών,
  • στην εισαγωγή των υποψηφίων των Πανελλαδικών Εξετάσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
  • κάθε άλλου συναφούς ή ειδικότερου με τα ανωτέρω θέματος.

Τι αλλαγές φέρνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τα ΑΕΙ

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, το νομοσχέδιο περιέχει ρυθμίσεις που αποσκοπούν στη συνολική αναβάθμιση των σπουδών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στη βελτίωση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, καθώς και στην εξασφάλιση στοχευμένων και ποιοτικών επιλογών για τους αποφοίτους Λυκείου και υποψηφίους των πανελλαδικών εξετάσεων.

Πέρα από την ίδρυση της πανεπιστημιακής αστυνομίας, το Υπουργείου Παιδείας σημειώνει ότι αναφορικά με την εισαγωγή στα ΑΕΙ και τη φοίτηση σε αυτά, θεσπίζονται:

– Ρυθμίσεις που αφορούν στη θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής (ΕΒΕ)

– Κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα θα θέτει ως ΕΒΕ ποσοστό του μέσου όρου των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων στο σύνολο των τεσσάρων μαθημάτων του επιστημονικού πεδίου στο οποίο αντιστοιχεί το Τμήμα.

Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν επηρεάζουν την προετοιμασία των φετινών υποψηφίων στις Πανελλαδικές εξετάσεις, καθώς οι αλλαγές δεν αφορούν τα προς εξέταση μαθήματα, την ύλη ή οτιδήποτε αφορά στην προετοιμασία τους. Αφορούν μόνο την κατάταξή τους στις σχολές προτίμησής τους, αφού έχουν εκδοθεί τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών εξετάσεων.

Σύμφωνα με το υπουργείο στόχος είναι η διασφάλιση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων της επιτυχούς φοίτησης και της έγκαιρης ολοκλήρωσης των σπουδών.

Αλλαγές στο Μηχανογραφικό

Στην Α φάση οι υποψήφιοι θα συμπληρώνουν το μηχανογραφικό δελτίο με συγκεκριμένο αριθμό επιλογών. Μετά την ανακοίνωση των επιτυχόντων της Α φάσης, οι μη εισαχθέντες θα συμμετέχουν στη Β φάση, κατά την οποία οι επιλογές τους θα περιλαμβάνουν όσα τμήματα εξακολουθούν να έχουν κενές θέσεις από την Α φάση χωρίς περιορισμό αριθμού επιλογών, εφόσον επιτυγχάνεται η καθορισμένη ΕΒΕ κάθε τμήματος. 

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας στόχος είναι να εισάγονται περισσότεροι υποψήφιοι σε Τμήματα στα οποία επιθυμούν πραγματικά να σπουδάσουν. Οι ρυθμίσεις αυτές για δύο φάσεις υποβολής μηχανογραφικού θα ισχύσουν από το 2022.

Ρυθμίσεις για την υποβολή παράλληλου μηχανογραφικού για την εγγραφή σε δημόσιο ΙΕΚ

Δίνεται για πρώτη φορά η δυνατότητα για υποβολή παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου για τη φοίτηση σε δημόσιο ΙΕΚ. Συνεπώς, ένας υποψήφιος μπορεί να υποβάλει παράλληλα α) μηχανογραφικό για είσοδο σε ΑΕΙ, βάσει της επίδοσής τους στις Πανελλαδικές εξετάσεις και β) μηχανογραφικό για εγγραφή σε δημόσιο ΙΕΚ βάσει του απολυτηρίου του και επιπλέον κριτηρίων σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας των ΙΕΚ.

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, στόχος είναι «οι νέοι μας να έχουν επιλογές, να έχουν εναλλακτικές και να ακολουθούν εκπαιδευτικές διαδρομές που υπηρετούν τις κλίσεις, τις δεξιότητες και τις προτιμήσεις τους».

Όριο φοίτησης

Η ανώτατη χρονική διάρκεια φοίτησης ορίζεται ως εξής: i) σε 4ετή προπτυχιακά προγράμματα σπουδών, συν 2 έτη ii) σε προγραμμάτων σπουδών στα οποία ο ελάχιστος χρόνος υπερβαίνει τα 4 έτη, συν 3 έτη.

Ειδική μέριμνα λαμβάνεται για φοιτητές για τους οποίους συντρέχει σοβαρός λόγος υγείας στο πρόσωπο των ιδίων ή στο πρόσωπο συγγενούς πρώτου βαθμού εξ αίματος ή συζύγου ή προσώπου με το οποίο ο φοιτητής έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, στις οποίες περιπτώσεις είναι δυνατή η υπέρβαση του ανώτατου χρόνου. 

Για τους ήδη φοιτούντες, ο ανώτατος χρόνος φοίτησης υπολογίζεται ως εξής: α) για τους φοιτητές που κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος δεν έχουν υπερβεί την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών, ο υπολογισμός γίνεται σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν παραπάνω (4+2 έτη για τα τετραετή κ.ο.κ.) και β) για τους φοιτητές που κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος έχουν υπερβεί την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης του προγράμματος σπουδών, διαθέτουν για την ολοκλήρωση των σπουδών τους χρόνο ίσο προς την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης (4 έτη για τα τετραετή κοκ).

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, στόχος είναι βελτίωση του ρυθμού αποφοίτησης και η γρηγορότερη ενσωμάτωση  ανθρώπινου δυναμικού στην αγορά εργασίας.

Σχετικά με την «προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος» προβλέπονται ρυθμίσεις  όπως: ελεγχόμενη είσοδος στα ΑΕΙ, ίδρυση Μονάδας και Επιτροπής ασφαλείας και προστασίας στα ΑΕΙ, θεσμοθέτηση Ομάδων Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων που θα υπάγεται στην Ελληνική Αστυνομία και πρόβλεψη ολοκληρωμένου πλαισίου πειθαρχικού δικαίου φοιτητών στα ΑΕΙ. Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, στόχος είναι η αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, ενός χώρου ελεύθερης διακίνησης ιδεών, απρόσκοπτης διεξαγωγής έρευνας και διδασκαλίας.

in.gr