“Εμβολιαστείτε, αλλιώς…” – Απειλές σε εργαζομένους ξενοδοχείων καταγγέλλει η Ομοσπονδία Επισιτισμού-Τουρισμού
2 years, 8 months ago
6

Της Εύης Κατσώλη

Ασφυκτικές πιέσεις σε εργαζομένους ξενοδοχείων για να κάνουν το εμβόλιο κατά του κορονοϊού καταγγέλλει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εργαζομένων Επισιτισμού και Τουρισμού, Γιώργος Χότζογλου στο enikos.gr. Σύμφωνα με τον ίδιο, το φαινόμενο παίρνει όλο και μεγαλύτερες διαστάσεις τις τελευταίες ημέρες, με υπαλλήλους του επισιτισμού και του τουρισμού να απευθύνονται στα τοπικά σωματεία προκειμένου να καταγγείλουν “παράνομες πρακτικές” από μέρους των εργοδοτών και “απειλές για απόλυση με πρόσχημα τον εμβολιασμό”.

Σημειώνεται ότι ο εμβολιασμός δεν έχει καταστεί υποχρεωτικός στον κλάδο του τουρισμού, όμως, οι ξενοδόχοι αγωνιούν και ζητούν από τους εργαζομένους τους να εμβολιαστούν, όπως υποστηρίζουν, τόσο για να προστατευτούν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι όσο και οι πελάτες. Άλλωστε, όπως επισημαίνουν δεν υπάρχουν περιθώρια για “λουκέτα” σε περίπτωση εμφάνισης κρουσμάτων καθώς σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να χαθεί η σεζόν, αφού πολλές επιχειρήσεις έχουν ήδη υποστεί σημαντικές ζημίες από το προηγούμενο διάστημα που έμειναν κλειστές.

Σύμφωνα με τον κ. Χότζογλου, σε γνωστό ξενοδοχείο στη Ρόδο, εστάλη μια επιστολή από τη διοίκηση στους υπαλλήλους που μεταξύ άλλων αναφέρει, ότι «θα περιμένουμε με υπομονή έως την Κυριακή 18 Ιουλίου για να δείξετε στην εταιρεία τις προθέσεις και τις διαθέσεις σας σχετικά με τους εμβολιασμούς. Ειδάλλως η διοίκηση θα ενεργοποιήσει τα μέσα που της δίνει η κυβέρνηση για να αντιμετωπιστεί η κατάσταση». Όπως υποστηρίζουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, εμμέσως πλην σαφώς υπονοείται ότι θα προβούν σε απολύσεις.

Και δεν είναι η μόνη εταιρεία που υιοθετεί τέτοιες τακτικές. Από τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει η Ομοσπονδία, ξενοδοχεία στην Κρήτη και σε δημοφιλή περιοχή της Πελοποννήσου, έχουν ως πάγια τακτική να κάνουν συμβάσεις ενός μήνα ή 15 και 20 ημερών στους υπαλλήλους πιέζοντάς τους να προσκομίσουν μέσα σε αυτό το διάστημα είτε πιστοποιητικό εμβολιασμού ή «αποδεικτικό» του ότι έκλεισαν ραντεβού για να εμβολιαστούν. Σύμφωνα με τον ίδιο, στις περισσότερες επιχειρήσεις δε, οι «προειδοποιήσεις» τύπου «ή εμβολιάζεστε ή διακόπτουμε τη σύμβαση» γίνονται προφορικά, δηλ. καλούν τους υπαλλήλους σε κατ’ ιδίαν συναντήσεις οι εργοδότες, υπό τον φόβο μήπως υπάρξει κάποια διαρροή επιστολής και εγγράφου που θα επέφερε αρνητική δημοσιότητα για τους ομίλους τους.

“Είναι υποκριτικό…”

«Είναι υποκριτικό αυτό που κάνουν ορισμένοι ξενοδόχοι, ότι και καλά κόπτονται για την υγεία μας, με πρόσχημα την πανδημία και τους εμβολιασμούς, όταν στο παρελθόν υπήρξε θάνατος εργαζομένου λόγω υπερκόπωσης» τονίζει στο enikos.gr ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εργαζομένων Επισιτισμού και Τουρισμού, Γιώργος Χότζογλου και προσθέτει ότι «βρήκαν πρόσχημα τους εμβολιασμούς για να απολύσουν εργαζομένους γιατί κοστίζουμε. Ένας παλιός εργαζόμενους κοστίζει καθώς παίρνει περισσότερα χρήματα, δικαιούται επιδόματα. Αν μια επιχείρηση απασχολήσει έναν νέο εργαζόμενο του κοστίζει πολύ λιγότερο, είναι μικρότερος ο μισθός συν ότι απαλλάσσεται και από την υποχρεωτική επαναπρόσληψη την επόμενη χρονιά».

«Με τέτοιες πρακτικές πιέσεων και απειλών οι εργοδότες πετυχαίνουν το αντίθετο αποτέλεσμα ως προς τους εμβολιαστικούς στόχους. Και αυτό γιατί πολλοί είναι εκείνοι που αντιδρούν όταν τους επιβάλλεται κάτι. Δεν είμαστε αρνητές των εμβολίων και σας το λέω εγώ που έχω νοσήσει και έχω κάνει και το εμβόλιο. Όμως είναι γεγονός ότι πολύ λίγοι εργαζόμενοι πάνε να εμβολιαστούν ή να κλείσουν ραντεβού όταν συναντούν τέτοιες συμπεριφορές», αναφέρει.

Όπως υποστηρίζει ο κ. Χότζογλου και επικαλούμενος στοιχεία από τα 147 σωματεία ανά τη χώρα, πάνω από το 60% των εργαζομένων στον κλάδο του επισιτισμού- τουρισμού έχουν εμβολιαστεί έστω με μία δόση. Εξηγεί ότι το ποσοστό αυτό θα ήταν πολύ μεγαλύτερο αν είχε εισακουστεί το αίτημά τους από τον Σεπτέμβριο του 2020 για προτεραιότητα στους εργαζομένους στον συγκεκριμένο κλάδο ώστε να εμβολιαστούν έστω και με το μονοδοσικό της Johsnon & Johnson. «Μετά άνοιξε η πλατφόρμα για την ηλικιακή ομάδα 30 -39 ετών με AstraZeneca τον Μάιο και όσοι πήγαν να το κάνουν, έχουν τη δεύτερη δόση στο τέλος Αυγούστου. Πράγμα που σημαίνει ότι πολλοί εργαζόμενοι θα δουλέψουν χωρίς να έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία και χωρίς να έχει χτιστεί ένα ισχυρό τείχος ανοσίας για τον οργανισμό τους» τονίζει ο ίδιος.

Υπάρχει γραμμή άμυνας;

Σε ερώτηση για το εάν υπάρχει κάποια γραμμή άμυνας των εργαζομένων, ο κ. Χότζογλου επισημαίνει ότι «εμείς έχουμε ξεκινήσει περιοδείες στους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς για το συγκεκριμένο ζήτημα για να αποτυπώσουμε την κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο. Έχουμε επίσης υποβάλει αίτημα στον υπουργό Εργασίας, Κωστή Χατζηδάκη για μια συνάντηση εργοδοτών, εργαζομένων και κυβέρνησης για να δούμε πώς θα λειτουργήσει ο κλάδος και για να θέσουμε επί τάπητος το θέμα των απειλών από μερίδα εργοδοτών, την αναλγησία για τα επιδόματα – ενίσχυση στους εργαζομένους, τους εμβολιασμούς κ.α. Μείζον θέμα είναι ακόμη ότι δεν έχει ληφθεί καμία μέριμνα για βοήθεια στους εποχικά εργαζόμενους στην εστίαση, ούτε για εκείνους που τα ξενοδοχεία που εργάζονταν δεν άνοιξαν καθόλου- ευτυχώς είναι λίγα».

Ο κ. Χότζογλου πρόσθεσε ότι για το ζήτημα των εμβολιασμών και των απειλών «έχουμε στείλει ως Ομοσπονδία ενημερωτικά και οδηγίες στα κατά τόπους σωματεία. Θεωρούμε παράνομες τις τακτικές αυτές των εργοδοτών και προτρέπουμε τους υπαλλήλους να τις καταγγέλλουν στα Σωματεία τους και την Ομοσπονδία και εμείς με τη σειρά μας τις κοινοποιούμε και παρεμβαίνουμε. Ζητάμε από την Πολιτεία να προστατεύσει τους εργαζομένους. Δεν μπορεί με τέτοιου είδους πρακτικές να λειτουργήσει ο τουρισμός».

in.gr