Βανδάλισαν έργο του Μόραλη στην Αίγινα – Αμεση παρέμβαση Μενδώνη για την αποκατάστασή του
1 minute ago
6

Αγνωστοι αποφάσισαν να χρησιμοποιήσουν ως.. καμβά το γλυπτικό δίπτυχο «Χωρίς Τίτλο» (2004) του Γιάννη Μόραλη που δωρίστηκε στο νησί από την Πέγκυ Ζουμπουλάκη, ζωγραφίζοντας το με την μέθοδο doodling. Αμεσα παρενέβη η Λίνα Μενδώνη για την αποκατάσταση του έργου. Οσα έχουν συμβεί.

Πάνω στις στιλπνές μαύρες επιφάνειες του έργου του κορυφαίου εικαστικού Γιάννη Μόραλη, άγνωστοι ζωγράφισαν αλλεπάλληλα μοτίβα με λευκή μπογιά, με τη μέθοδο doodling. Μια κίνηση βανδαλισμού, μια κίνηση που ισοδυναμεί με ιεροσυλία για όσους γνωρίζουν και αγαπούν το έργο του κορυφαίου Ελληνα εικαστικού, που διαμόρφωσε την ελληνική γλυπτική και ζωγραφική και εκφράστηκε με έναν τρόπο αυστηρά προσωπικό που δημιούργησε σχολή.

Το έργο πριν τον βανδαλισμό όπως το φωτογράφισε η Δάφνη Ζουμπουλάκη / Ιnstagram

Μόλις ενημερώθηκε για το συμβάν η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, επικοινώνησε άμεσα με τον δήμαρχο Αίγινας, όπως αναφέρουν πληροφορίες του iefimerida.gr. H υπουργός δήλωσε ότι το υπουργείο θα παρέμβει άμεσα για την αποκατάσταση του έργου που βρίσκεται πλέον στην παραλιακή οδό Νίκου Καζαντζάκη, απέναντι από την οικία Νικολάου. Μάλιστα μετά την γενναιόδωρη προσφορά της γκαλερίστας αλλά κυρίως φίλης ζωής του Μόραλη, της κυρίας Ζουμπουλάκη, είχε συμφωνηθεί να γίνει μια μικρή γιορτή για την υποδοχή του γλυπτού στο νησί που λάτρεψε και κατοίκησε ο Μόραλης. Η εκδήλωση ήταν προγραμματισμένη για τις 16 Σεπτεμβρίου.

Αρκεί να κοιτάξει κανείς το έργο για να καταλάβει την αφετηρία του Μόραλη: η εικόνα ενός πλοίου που μπαίνει στο λιμάνι, όπως ο ίδιος έβλεπε από την κατοικία του (την είχε σχεδιάσει ο εμβληματικός αρχιτέκτονας Αρης Κωνσταντινίδης) τα πλοία που έμπαιναν στο λιμάνι της Αίγινας χειμώνα καλοκαίρι. Η θυγατέρα της Πέγκυς Ζουμπουλάκη Δάφνη, την οποία από παιδί λάτρευε σαν κόρη του ο Μόραλης και την έχει ζωγραφίσει με μοναδικό τρόπο, ανέβασε στο Ιnstragram μια φωτογραφία του έργου, λίγο πριν το ηλιοβασίλεμα, πριν γίνει ο βανδαλισμός.

To βανδαλισμένο έργο

Η αποκάλυψη το βανδαλισμού έγινε χάρη στη δύναμη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από την ιστορικό τέχνης και επιμελήτρια σημαντικών εικαστικών εκθέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό Ιριδα Κρητικού. Εγραψε στο facebook: «Εύχομαι αυτοί που το έκαναν αυτό να μην ήξεραν ποιος ήταν ο Γιάννης Μόραλης.

Και οι γονείς τους να μην ήξεραν ούτε και εκείνοι. Να μην ήξεραν για το ανυπέρβλητο φως και το γαλανό και τις ώχρες της Αίγινας, για τα πλοία που ερωτοτροπούν μεταξύ τους και που συναντιούνται μυστικά με τον αρχαίο Ναό του Απόλλωνα στην Κολώνα. Να μην ήξεραν ούτε ένα γράμμα από το απέριττο ελληνικό αλφαβητάριο του Κάλλους. Να μην είχαν συναντήσει τον ευφρόσυνο Κύριο Γ.Μ. στους μοναχικούς περιπάτους του από τα Πλακάκια ως το ανεπίσημο γραφείο του στο Αιάκειο. Να μην γνώριζαν τίποτε για το ήθος της διδαχής του μεγάλου Δασκάλου. Να αγνοούσαν, να αγνοούν τι σημαίνει κληρονομιά μονάκριβη…»