Τέιλορ Σουίφτ: Ο «The Man» της μουσικής βιομηχανίας και το ανδρικό προνόμιο
1 year, 11 months ago
6

Γράφει η Βασιλίνα Ριστάνη*

Το τραγούδι «The Man» της Τέιλορ Σουίφτ ανήκει στο 7ο άλμπουμ της με τίτλο «Lover», στο οποίο επισημαίνει τα δυο μέτρα και δυο σταθμά στις διαφορές μεταξύ ανδρών και γυναικών, ειδικά στο πώς το κοινό αντιλαμβάνεται την επιτυχία και τη δύναμή τους. Παρότι το τραγούδι βγήκε το 2019, οι θαυμαστές της στο Tik Tok το επανέφεραν σε ένα trend, όπου οι χρήστες ξεσκεπάζουν τις μικρές καθημερινές σεξιστικές στιγμές που ήταν θαμμένες κάτω από το χαλί.

Πίσω από τις λέξεις

Σε όλη τη διάρκεια της καριέρας της, η Σουίφτ ήταν θύμα σεξιστικών σχολίων από τα μίντια σχετικά με τις σχέσεις της και το γεγονός ότι ανέφερε τις εμπειρίες στα τραγούδια της, ενώ περιέγραψε τον εαυτό της ως αποδιοπομπαίο τράγο του «slut-shaming» σε μια συνέντευξη της στη Vogue το 2016.

«Να σε πιστεύουν όλοι… πώς να είναι αυτό άραγε;», ο στίχος αναφέρεται στο κίνημα Me Too και τη γενική στάση απέναντι στους επιζώντες σεξουαλικής κακοποίησης. Η ίδια η Σουίφτ κακοποιήθηκε σε μια συναυλία το 2013 και αργότερα κέρδισε μια μήνυση τον Αύγουστο του 2017 εναντίον του δράστη.

«Έχω κουραστεί να τρέχω όσο πιο γρήγορα μπορώ, αναρωτιέμαι αν θα έφτανα νωρίτερα αν ήμουν άντρας». Εδώ η Τέιλορ καταπιάνεται με το ζήτημα της ανισότητας των φύλων, ειδικά όταν πρόκειται για τον χώρο εργασίας. Αυτή η γραμμή αναφέρεται στο ότι πρέπει να καταβάλει μια επιπλέον ποσότητα εργασίας σε σύγκριση με έναν άνδρα για να επιτύχει τους στόχους της. Το κοινό επιχείρημα σχετικά με την ανισότητα των φύλων είναι ότι οι άνδρες έχουν ορισμένα πλεονεκτήματα έναντι των γυναικών λόγω των υφιστάμενων νόμων, των προκαταλήψεων και των κοινωνικών κανόνων.

Η Τέιλορ Σουίφτ είναι μία από τους μισητούς μουσικούς που μουσικούς των Ηνωμένων Πολιτειών, με το TheTalko να την κατατάσσει χαμηλότερα από τον Chris Brown, που είναι γνωστό ότι κακοποιούσε τη Ριάνα και άλλες από τις συντρόφους του.

Τι δουλειά έχει ένας «Λύκος» με ένα «Scooter»;

Σε όλο το μουσικό βίντεο, η Τέιλορ στοχεύει στις πολιτιστικές νόρμες που επιτρέπουν, και μερικές φορές ακόμη και ενθαρρύνουν, τους άνδρες να αναπτύξουν υπερβολικά διογκωμένους εγωισμούς. Η Σουίφτ ξεκαθαρίζει τι πιστεύει για την πολιτική, τον σεξισμό γύρω από την καριέρα της και τις συνέπειες που αντιμετώπισε στο βάθρο της σούπερ σταρ που κατείχε για το μεγαλύτερο μέρος μιας δεκαετίας.

«[Αν ήμουν άντρας] θα ήμουν ατρόμητος ηγέτης» τραγουδά η Τέιλορ με τις εναρκτήριες σκηνές του βίντεο να θυμίζουν έντονα Μάρτιν Σκορτσέζε και Λεονάρντο Ντι Κάπριο. Στην πραγματικότητα Αποτελούν ένα άμεσο νεύμα στην ταινία του 2013 «Ο Λύκος της Γουόλστριτ». Είναι λογικό ότι η Σουίφτ θα επέλεγε να ευθυγραμμίσει την φαλλοκρατική, με υπερβολική αυτοπεποίθηση, ανδρική της προσωπικότητα με μια ταινία της οποίας ο κύριος χαρακτήρας, που υποδύεται ο Ντι Κάπριο, είναι ένας διεφθαρμένος χρηματιστής της Νέας Υόρκης με αδυναμία στις γυναίκες και την κοκαΐνη.

 

Οι συμβολισμοί συνεχίζονται καθ’ όλη τη διάρκεια του βίντεο και δεν είναι καθόλου διακριτικοί. «Θα ήμουν ακριβώς όπως ο Λίο στο Σεν Τροπέ»: ο Ντι Κάπριο δεν είναι μόνο ο «Λύκος», αλλά και στην πραγματική ζωή είναι γνωστό ότι κάνει βόλτες με μοντέλα και τις νέες κατακτήσεις του με γιοτ στα νερά γύρω από το Σεν Τροπέ της Γαλλίας. Ο Λίο και οι γενικότερα οι άνδρες της βιομηχανίας του θεάματος μπορούν να φλερτάρουν και να παίζουν με δεκάδες γυναίκες χωρίς να προκαλούν σάλο, αλλά η Σουίφτ έχει εδώ και καιρό χλευαστεί δημόσια για τη μακρά λίστα με τους πρώην της.

Σε αρκετές σκηνές, το «The Man» κάνει άμεσες αναφορές στον Scooter Braun, το δισκογραφικό στέλεχος που κατέχει τις ηχογραφήσεις από τα πρώτα έξι άλμπουμ της. Η Σουίφτ προσπάθησε να αγοράσει τα δικαιώματα για τη μουσική της, αλλά δεν τα κατάφερε. Η δημόσια διαμάχη με τον Scooter Braun και την Τέιλορ αναζωπυρώνεται όταν ο Scooter αποφασίζει να μανατζάρει τον Κάνιε Γουέστ, που έγραψε ένα στίχο αποκαλώντας τη «σκύλα», σε ένα μουσικό βίντεο που την απεικόνιζε γυμνή. Η Σουίφτ το χαρακτήρισε «εκδικητικό πορνό». Στη σκηνή του μετρό, η Τέιλορ ως άντρας σταματά για να ουρήσει σε έναν τοίχο διακοσμημένο με γκράφιτι που αναφέρεται στα άλμπουμ «Fearless», «Speak Now», «Red», «1989» και «Reputation» δίπλα σε μια πινακίδα που απεικονίζει ένα σκούτερ μέσα έναν κόκκινο κύκλο με γραμμή στοπ, το οποίο μπορεί να μεταφραστεί κυριολεκτικά ως «Όχι Scooter».

Ακόμα στα τρέντινγκ 3 χρόνια μετά

Αδιαμφισβήτητα η γοητεία του τραγουδιού βρίσκεται διαχρονικότητα του. Παρά το γεγονός ότι η Τέιλορ περιγράφει την προσωπική της εμπειρία, εκατομμύρια γυναίκες και θηλυκότητες στον πλανήτη μπόρεσαν να ταυτιστούν μαζί της. Πρόσφατα στο Tik Tok αρκετοί δημιουργοί χρησιμοποίησαν τον ήχο για να ρίξουν φως στα ζητήματα της ανισότητας. Από τις τρίχες, τα ρούχα, τη γονική ιδιότητα, η κοινωνία αντιμετωπίζει τα δύο φύλα σαν τη μέρα με τη νύχτα.

Γιατί όταν οι άντρες είναι φανατικοί με το ποδόσφαιρο είναι φυσιολογικό, ενώ οι γυναίκες που πηγαίνουν σε συναυλίες είναι τρελές φαν γκερλ; Πως γίνεται στο βόλεϊ οι γυναικείες στολές να είναι τόσο αποκαλυπτικές με την πρόφαση ότι τις περιορίζουν ενώ τους άντρες όχι; Για ποιο λόγο οι γυναίκες performer πρέπει να προσέχουν την εμφάνιση τους, τα σκηνικά, τη χορογραφία και οι άνδρες απλά να στέκονται με την κιθάρα τους; Αυτά τα ζητήματα που αναδείχθηκαν μέσα από την πλατφόρμα του Tik Tok υπογραμμίζουν τη συστημική ανισότητα των φύλων και ενθαρρύνουν τον κοινωνικό διάλογο στη φωτιά που άναψε το σπίρτο του «The Man».

ΠΗΓΕΣ: Genius, The Washington Post, Refinery

Η Βασιλίνα Ριστάνη σπουδάζει δημοσιογραφία στη New Media Studies

in.gr