Καθηλωμένα τα υδροπλάνα από τη γραφειοκρατία
18 days ago
6

Ορατός είναι ο κίνδυνος να παραμείνει δίχως υδροπλάνα η Ελλάδα για μία ακόμα τουριστική περίοδο λόγω καθυστερήσεων στη διαδικασία αδειοδότησης υδατοδρομίων, παρά το έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον που έχει προσελκύσει η εν λόγω αγορά.

Η πρόοδος που έχει σημειωθεί στη διαδικασία αδειοδότησης είναι σχεδόν μηδαμινή τους τελευταίους μήνες, με αποτέλεσμα να έχουν ουσιαστικά ανατραπεί οι ελπίδες για τη δημιουργία λειτουργικού δικτύου υδατοδρομίων μέσα στο καλοκαίρι του 2019, το οποίο θα κάνει το εγχείρημα των υδροπλάνων οικονομικά βιώσιμο.

Είναι ενδεικτικό πως από τον περασμένο Δεκέμβριο η διαδικασία αδειοδότησης έχει παραμείνει στάσιμη, καθώς κανένα νέο υδατοδρόμιο δεν έχει λάβει άδεια λειτουργίας. Ως εκ τούτου, τα μοναδικά αδειοδοτημένα υδατοδρόμια στην Ελλάδα είναι εκείνα στην Κέρκυρα, τους Παξούς και την Πάτρα.

Ακόμα και αυτά ωστόσο δεν μπορούν να λειτουργήσουν δεδομένου πως η έναρξη δρομολογίων δίχως να υπάρχει δίκτυο υδατοδρομίων είναι εμπορικά ασύμφορη. Οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση του εγχειρήματος, το οποίο θα τονώσει τον τουρισμό και θα βγάλει από την απομόνωση αρκετές νησιωτικές περιοχές, έχει επιπτώσεις για την οικονομία καθώς έχουν παγώσει επενδύσεις άνω των 300 εκατομμυρίων ευρώ.

Απαραίτητες προϋποθέσεις για τη λειτουργία ενός υδατοδρομίου – εκτός από τη σχετική άδεια – είναι η προμήθεια του εξοπλισμού ασφαλείας και ο ορισμός φορέα λειτουργίας.

Μόνο τα υδατοδρόμια της Κέρκυρας και των Παξών έχουν προμηθευτεί τον εξοπλισμό ασφαλείας, αξίας 180.000 ευρώ, ο οποίος αποτελείται από οικίσκο για τη διαδικασία check in των επιβατών, εξέδρα ελλιμενισμού, μαγνητική πύλη και μηχάνημα X-RAY για τη διενέργεια ελέγχων. Φορέας λειτουργίας των δύο αυτών υδατοδρομίων είναι η Υδατοδρόμια Βορείου Αιγαίου ΕΠΕ, η οποία αποτελείται σε ποσοστό 51% από την εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια, μία από τις δύο ιδιωτικές εταιρείες στον κλάδο, και τον Οργανισμό Λιμένος Κέρκυρας.

Σε εξέλιξη είναι ο διαγωνισμός από τον Οργανισμό Λιμένος Πατρών για την ανάδειξη φορέα λειτουργίας του υδατοδρομίου της Πάτρας το οποίο έχει επίσης άδεια ίδρυσης.

Τα τρία υδατοδρόμια που έχουν λάβει άδεια θα μπορούσαν να ενταχθούν σε ένα λειτουργικό δίκτυο με εμπορική προοπτική στη Δυτική Ελλάδα, μαζί με εκείνα στην Κεφαλονιά, τη Ζάκυνθο, τη Λευκάδα, το Μεγανήσι και την Ιθάκη. Η αδειοδότηση ωστόσο των πέντε τελευταίων υδατοδρομίων, την οποία έχει αναλάβει η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, έχει κολλήσει στη γραφειοκρατία.

Η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων δεν έχει ακόμα υπογράψει προγραμματικές συμβάσεις με τα κατά τόπους λιμενικά ταμεία για την προμήθεια του εξοπλισμού ασφαλείας ενώ εκκρεμεί και ο διαγωνισμός για την ανάδειξη φορέα λειτουργίας. Μετά από τις ενέργειες αυτές ο νόμος προβλέπει τη διεξαγωγή ελέγχου από την Επιτροπή Υδατοδρομίων και το υπουργείο Ναυτιλίας για την απόκτηση άδειας λειτουργίας.

Η καθυστέρηση για την αδειοδότηση των πέντε υδατοδρομίων στο Ιόνιο είναι σημαντική, δεδομένου πως η εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια έχει ολοκληρώσει εδώ και μήνες την υλοποίηση των τεχνικών φακέλων.

Με αργούς ρυθμούς εξελίσσεται και ο διαγωνισμός που ξεκίνησε από τις αρχές Σεπτεμβρίου η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την αδειοδότηση 11 υδατοδρομίων στα Δωδεκάνησα και εννέα στις Κυκλάδες.

Προσωρινοί ανάδοχοι έχουν κηρυχθεί οι δύο ιδιωτικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, η Ελληνικά Υδατοδρόμια και η Hellenic Sea Planes. Η σύμβαση για την έναρξη της διαδικασίας αδειοδότησης αναμένεται να υπογραφεί μέσα στο Μάιο. Με την καθυστέρηση στην υλοποίηση του διαγωνισμού έχουν σχεδόν εξανεμιστεί οι ελπίδες για τη λειτουργία υδατοδρομίων στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα εντός της φετινής τουριστικής περιόδου.

Σχεδόν μηδαμινή είναι η πρόοδος σε ό,τι αφορά την αδειοδότηση 10 υδατοδρομίων στο Βόρειο Αιγαίο, καθώς η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου δεν έχει καν υπογράψεις τις απαραίτητες προγραμματικές συμβάσεις με τα κατά τόπους λιμενικά ταμεία.