Το όραμα που θα μπορούσε να αλλάξει την εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό
One week ago
6

Πώς μπορεί η Ελλάδα να αναβαθμιστεί σε ένα διεθνές κέντρο εκπαίδευσης; Ποια τα οφέλη για την ελληνική οικονομία από μία τέτοια προοπτική και κυρίως ποια τα εθνικά και τα πολιτισμικά οφέλη για την σύγχρονη Ελλάδα; Το όραμά του να γίνει η Ελλάδα διεθνής πόλος έλξης εκπαιδευόμενων και εκπαιδευτών αναλύει ο κ. Σοφοκλής Ξυνής, πρόεδρος του εκπαιδευτικού ομίλου ΞΥΝΗ στο βιβλίο του «Ελλάδα, Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης».

Ο συγγραφέας κατάφερε μετά από συστηματική μελέτη να συγκεντρώσει όλα τα στατιστικά στοιχεία από χώρες που επενδύουν στην εκπαίδευση και στην υποδοχή αλλοδαπών φοιτητών, όπως η Ολλανδία και η Αυστραλία, καταδεικνύοντας πως το άνοιγμα των συνόρων της Ελλάδας στην εκπαίδευση θα έχει καταλυτικά θετικά αποτελέσματα στην οικονομία και στην πολιτιστική διπλωματία της χώρας μας.

«Να γίνει η Ελλάδα διεθνές κέντρο εκπαίδευσης, δηλαδή να έρθουν αλλοδαποί φοιτητές στα δημόσια πανεπιστήμια, στα δημόσια ΤΕΙ και στα ιδιωτικά κολέγια. Με απλά λόγια να ανοίξει η Ελλάδα τα σύνορα στην εκπαίδευση για αλλοδαπούς φοιτητές» λέει στο newsbeast.gr ο κ. Σοφοκλής Ξυνής και συνεχίζει: «Αυτό το παλεύουμε γύρω στα 35 χρόνια. Φωνάζουμε, διαμαρτυρόμαστε, κάνουμε παρουσιάσεις σε πολιτικούς, σε πρωθυπουργούς, όπως τους Γ. Παπανδρέου, Κώστα Καραμανλή και Κώστα Σημίτη. Στο δρόμο κάποιοι φράκαραν, κάποιοι έβαζαν τρικλοποδιές στη θετική άποψη όλων των πρωθυπουργών».

Ο κ. Ξυνής επισημαίνει πως το θέμα τη προσέλκυσης ξένων φοιτητών αφορά τόσο τα δημόσια ΑΕΙ και ΤΕΙ όσο και τα ιδιωτικά κολέγια και ΙΕΚ τα οποία μέσω ειδικών προγραμμάτων θα μπορούν να υποδέχονται αλλοδαπούς φοιτητές κάτι που θα τονώσει τόσο την εθνική οικονομία όσο και το κύρος της χώρας. Η υποδοχή ξένων φοιτητών θα βοηθήσει πρώτον τα ίδια τα ιδρύματα, αλλά έχει παράλληλες ωφέλειες στην κατανάλωση, στον τουρισμό, στην αγορά ακινήτων, στην περιφερειακή ανάπτυξη, αλλά και στο πολιτιστικό κύρος της χώρας» σημειώνει.

«Το θεσμικό πλαίσιο για να έρθουν στην Ελλάδα αλλοδαποί φοιτητές υπάρχει από το 2000. Ξεκίνησε να φτιάχνεται επί τριών υπουργών, ξεκίνησε με μία τριπλή υπουργική απόφαση, επί υπουργίας Γιώργου Ρωμαίου (υπ. Δημόσιας Τάξης), Γιώργου Παπανδρέου (υπ. Παιδείας) και Θεόδωρου Πάγκαλου (υπ. Εξωτερικών). Τι προβλέπει; Πρώτον να δίνει βίζα ο Έλληνας πρέσβης που είναι στη χώρα αυτών που έρχονται να σπουδάσουν στην Ελλάδα και δεύτερον να δώσει άδεια παραμονής η Νομαρχία. Και αυτό το θέμα είναι θεσμοθετημένο αλλά δεν το υποστηρίζει καμία κυβέρνηση».

«Άγνωστο» λέει ο κ. Ξυνής στο ερώτημα γιατί δεν προχωράει μία τέτοια προοπτική.

«Η υπόθεση η δική μου είναι ότι ίσως κωλυσιεργείται από δυνάμεις που δεν θέλουν αυτή την ανάπτυξη ακόμα κι όταν οι πολιτικοί έχουν δώσει το πράσινο φως».

Πόσο καλό θα μπορούσε να κάνει στην Ελλάδα η εισροή αλλοδαπών φοιτητών κι ενώ η χώρα μας εξακολουθεί να είναι ένας από τους σημαντικότερους «εξαγωγείς» φοιτητών;

«Το βασικό είναι η εισροή χρήματος από το εξωτερικό. Ζωντανό χρήμα, όχι των φορολογουμένων, χρήμα που θα έρθει στην Ελλάδα κατευθείαν. Διότι οι φοιτητές που θα έρθουν εδώ θα πληρώνουν δίδακτρα, διαμονή, σίτιση, φαγητό, διασκέδαση, τουρισμός.

Είναι τεράστια τα οικονομικά οφέλα. Και φυσικά τα εθνικά οφέλη. Δημιουργούμε πρεσβευτές. Ας λάβουμε υπόψιν ότι όσοι πολιτικοί σπούδασαν στο εξωτερικό επηρεάστηκαν από τις χώρες που σπούδασαν.

Σπούδασαν στην Αμερική συνδέθηκαν με την Αμερική, σπούδασαν στη Γαλλία το ίδιο, στη Γερμανία το ίδιο. Οπότε και οι φοιτητές που θα σπουδάσουν στην Ελλάδα θα επηρεαστούν από την Ελλάδα, από τα εθνικά μας θέματα, τα πολιτιστικά μας θέματα.

Θα τα γνωρίσουν από πρώτο χέρι κι όταν πάνε στο εξωτερικό το κέρδος θα είναι τεράστιο για την χώρα μας. Αυτοί θα είναι οι συνδετικοί κρίκοι επιχειρηματικών σχέσεων πατριωτών τους, των Κινέζων για παράδειγμα αν πάνε στην Κίνα, με αντίστοιχους Έλληνες» λέει και συνεχίζει:

«Τα ΤΕΙ της επαρχίας θα ωφεληθούν από τα επιπλέον δίδακτρα, θα γεμίσουν τάξεις που τώρα είναι άδειες. Τα τελευταία χρόνια που η Ολλανδία μπήκε στο ρυθμό αυτό έχει δισ. έσοδα ενώ μεγάλα και σημαντικά είναι και τα εθνικά της οφέλη».

Τον ρωτάμε αν μπορούν τα ελληνικά πανεπιστήμια να προσελκύσουν φοιτητές και απαντάει:

«Εάν τα δημόσια πανεπιστήμια δεν έχουν τις προϋποθέσεις είναι άξια της τύχης τους και της τύχης μας ως χώρα. Από την στιγμή που οι αλλοδαποί φοιτητές θα πληρώνουν δίδακτρα, τα πανεπιστήμια θα έχουν κέρδος για να κάνουν τις όποιες δομές χρειάζονται.

Να νοικιάσουν κτίριο με αίθουσες, να προσλάβουν καθηγητές. Δεν θα μπαίνει μέσα το Δημόσιο. Θα έρχονται στην Ελλάδα με πιο φτηνά δίδακτρα από ότι στην Αγγλία. Γιατί να μην έρθουν; Γιατί πάνε στην Κύπρο;

Στα δημόσια πανεπιστήμια της Κύπρου φοιτούν χιλιάδες αλλοδαποί. Φοιτούν 12.000 Έλληνες, δεν είναι αλλοδαποί οι Έλληνες στην Κύπρο;

Δεν δίνουν εκεί τα λεφτά τους; Οφείλουν τα δημόσια πανεπιστήμια να ανοίξουν τα φτερά τους, γιατί έχουμε καλά πανεπιστήμια. Είναι θέμα ώθησης του κράτους.

Είναι αξιοθρήνητη η οποία αδράνεια και η όποια καθυστέρηση. Αυτή η εσωστρέφεια είναι καταστροφική για την Ελλάδα. Θα πάθει ζημιά η Ελλάδα αν ανοίξει τα σύνορα; Εδώ έχουμε εκατοντάδες χιλιάδες ξένους και κινδυνεύουμε, θα κινδυνεύσουμε από τους αλλοδαπούς φοιτητές; Θέλει πολιτική βούληση» διαπιστώνει ο κ. Ξυνής.

Θα σας πω και κάτι άλλο. Όταν ψηφιζόταν ο νόμος για την είσοδο και παρανομή των αλλοδαπών στην Ελλάδα, το 2001, βλέπω τον Φώτη Κουβέλη στη Βουλή και μου λέει “κ. Ξυνή ψηφίστηκε ομόφωνα από όλη τη Βουλή”. Δεν είναι θέμα πολιτικών, αριστερών ή δεξιών. Έχουν γίνει προσπάθειες αλλά κάποιοι φρενάρουν όλη αυτήν την εξέλιξη.

Έχουμε χάσει την ευκαιρία εδώ και 30 χρόνια ας το κάνουν τώρα. Στην Ελλάδα υπάρχει υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης, υπάρχουν καθηγητές υψηλού επιπέδου. Στην Αμερική υπάρχουν χιλιάδες Έλληνες καθηγητές ΑΕΙ και διαπρέπουν. Η Ελλάδα εκτρέφει καθηγητές υψηλού επιπέδου».

«Ξέρετε τι λέω εγώ; Φωνή βοώντος εν τη ερήμω. Κι αν δανειστούμε την ρήση του αείμνηστου Κωνσταντίνου Καραμανλή “Ποιος κυβερνά αυτόν τον τόπο;” εγώ θα πω ότι το ερώτημα είναι ποιος βάζει φρένο σε αυτή την ευκαιρία, την προοπτική».