Επιβεβαιώθηκε ο θάνατος και του κυβερνήτη του μοιραίου αεροσκάφους.
Οι επιχειρήσεις έρευνας-διάσωσης για τον εντοπισμό του κυβερνήτη του αεροσκάφους F-4E Phantom II σμηναγού (Ι) Ευστάθιου Τσιτλακίδη, 31 ετών, που ακολούθησαν το αεροπορικό δυστύχημα της 30ής Ιανουαρίου 2023, 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου της Ανδραβίδας ολοκληρώθηκαν.
Σύμφωνα με το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, η συγκέντρωση και η ανάλυση των ευρημάτων επιβεβαίωσαν τον θάνατό του.
Η ανακοίνωση του ΓΕΑ:
Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας ανακοινώνει ότι σήμερα Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2023, ολοκληρώθηκαν οι επιχειρήσεις έρευνας – διάσωσης για τον εντοπισμό και του κυβερνήτη του αεροσκάφους F-4E Phantom II, Σμηναγού (Ι) Ευστάθιου Τσιτλακίδη, 31 ετών, που ακολούθησαν το αεροπορικό δυστύχημα της 30ης Ιανουαρίου 2023, 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου της Ανδραβίδας.
Η συγκέντρωση και η ανάλυση των ευρημάτων, επιβεβαίωσαν τον θάνατό του.
Σμήναρχος (Ι) Σωτήριος Μαγκώτσιος
Εκπρόσωπος Τύπου ΓΕΑ
Μητσοτάκης για την απώλεια του 31χρονου σμηναγού: «Η Πολεμική Αεροπορία και ολόκληρη η Ελλάδα θρηνούν»
«Την εθνική οδύνη κάνει ακόμη βαρύτερη η είδηση της απώλειας του Σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη, ύστερα από εκείνη του Υποσμηναγού Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα» έγραψε σε ανάρτησή του στο Facebook ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μετά την επιβεβαίωση του θανάτου του πιλότου του μοιραίου Φάντομ, Ευστάθιου Τσιτλακίδη.
Συγκεκριμένα, ο πρωθυπουργός έκανε την εξής ανάρτηση για την απώλεια του σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη:
«Την εθνική οδύνη κάνει ακόμη βαρύτερη η είδηση της απώλειας του Σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη, ύστερα από εκείνη του Υποσμηναγού Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα. Ο κυβερνήτης του μαχητικού μας έπεσε μαζί με τον συγκυβερνήτη του την ώρα του καθήκοντος, υπηρετώντας την πατρίδα. Η σκέψη μου είναι στην οικογένεια του ιπταμένου Σμηναγού. Η Πολεμική Αεροπορία και ολόκληρη η Ελλάδα θρηνούν. Θρηνούν και τιμούν».
Τα πιθανά αίτια της τραγωδίας
Σύμφωνα με τις έως τώρα εκτιμήσεις, είναι πιθανό ο 31χρονος σμηναγός Ευστάθιος Τσιτλακίδης να είναι δεμένος στο κάθισμά του και να μην πρόλαβε καν να αντιδράσει. Μέχρι στιγμής κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα τι συνέβη τα κρίσιμα δευτερόλεπτα πριν την πτώση του F-4 Phantom στο νερό, με αναλυτές, απόστρατους Ικάρους και έμπειρα στελέχη της HAF να αναλύουν κάθε πιθανό σενάριο.
Αυτοί που σίγουρα έχουν πιο καθαρή εικόνα είναι ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης του δεύτερου F-4 Phantom που επίσης πετούσε στην περιοχή και φέρεται να έχει δει το μοιραίο αεροσκάφος δευτερόλεπτα πριν τη συντριβή. Ωστόσο και αυτός δεν μπορεί με ασφάλεια να εξηγήσει τι ακριβώς έγινε και ο Σμηναγός Τσιτλακίδης με τον Υποσμηναγό Τουρούτσικα δεν πρόλαβαν να αντιδράσουν πριν το αεροσκάφος «καρφωθεί» στα νερά του Κυπαρισαϊκού κόλπου.
«Λύγισε» ο επίτιμος αρχηγός ΓΕΕΘΑ
Ο επίτιμος αρχηγός ΓΕΕΘΑ και πτέραρχος ε.α., Χρήστος Χριστοδούλου, αναφέρθηκε συγκινημένος στον στρατιωτικό που έχασε τη ζωή του μετά την πτώση του F-4, ενώ προσπαθώντας να συγκρατήσει τα δάκρυά του, δήλωσε: «Τα παιδιά που χάνουν τη ζωή τους εν καιρώ ειρήνης είναι περισσότερο ήρωες από αυτούς που χάνουν τη ζωή τους στον πόλεμο. Γιατί στον πόλεμο δεν έχεις επιλογή. Στην ειρήνη έχεις επιλογή. Αν είχαν τη δυνατότητα να ρωτήσουν τα παιδιά τους αν θα έκαναν την ίδια επιλογή, η απάντηση είναι ”ναι, θα κάναμε το ίδιο πράγμα”», είπε μιλώντας στην ΕΡΤ, τονίζοντας πως «κάθε παιδί είναι και δικό μας παιδί, το οποίο μπαίνει σε ένα κόκπιτ να απογειωθεί. Αυτή τη στιγμή σπάω ένα κώδικα σιωπής αρχηγών».
«Όσοι δεν έχουν κάνει διερεύνηση ατυχήματος δεν γνωρίζουν, άσχετα αν πέρασαν από την αεροπορία. Αυτή τη στιγμή λοιπόν έχει συγκροτηθεί επιτροπή διερεύνησης η οποία συλλέγει όλα τα στοιχεία. Ό, τι και να πούμε εμείς, περισσεύουν. Αυτά θα βρεθούν, θα καταγραφούν και ποτέ δεν μπαίνουν παράγραφοι ή αστεράκια σ’ ένα ατύχημα», πρόσθεσε.
Aπαντώντας στο αν στα πιθανά αίτια της συντριβής είναι και η κακή συντήρηση των παλαιού τύπου αεροσκαφών, ο επίτιμος αρχηγός ΓΕΕΘΑ τόνισε ότι ακόμα και για την τελευταία πτήση το κάθε αεροπλάνο πριν αποσυρθεί ετοιμάζεται σαν να ήταν η πρώτη.
«Πολλές φορές αυτά τα αεροπλάνα τυγχάνουν πολύ καλύτερες συντήρησης διότι γνωρίζουμε την παλαιότητα και επιπλέον το προσωπικό που τα συντηρεί είναι πολύ πιο έμπειρο απ’ ό, τι παραδείγματος χάρη συντηρούν σήμερα ένα καινούριο αεροπλάνο, όπως είναι το Ραφάλ», είπε. Σημείωσε, ωστόσο, ότι αυτό δεν σημαίνει ότι αστοχίες δεν θα υπάρχουν στις πτήσεις. «Τα αεροπλάνα όσο και να φτάσουμε στο έπακρο της τεχνολογίας, στο τέλος θα υπάρχει κάποιο ατύχημα. Η συντήρηση είναι άψογη μέχρι το τελευταίο σκαλοπάτι πριν την απογείωση» πρόσθεσε ο πτέραρχος εν αποστρατεία.
Οι συνθήκες που μπορεί να μπέρδεψαν τον πιλότο
Παράλληλα, επιχειρώντας να ρίξει φως στα αίτια της τραγωδίας, ο αντιπτέραρχος Ιωάννης Αναστασάκης, μιλώντας στην ΕΡΤ, τόνισε «πως γι’ αυτές τις πτήσεις, εκπαιδεύεσαι όπως θα πολεμήσεις. Τόσο επικίνδυνες είναι», σημείωσε, τονίζοντας πως «αν πάει κάτι στραβά, ο χρόνος αντίδρασης είναι πολύ περιορισμένος».
«Τα 300 πόδια είναι περίπου 100 μ. από την επιφάνεια της θάλασσας» είπε ο κ. Αναστασάκης, επισημαίνοντας ότι είναι επικίνδυνο διότι δεν έχεις χρόνο αντίδρασης αν κάτι πάει στραβά, είτε από χειρισμό είτε από βλάβη του αεροσκάφους, είτε από τις καιρικές συνθήκες, είτε από ένα πουλί που θα χτυπήσει την καλύπτρα σε κάποιο σημείο του στις πτέρυγες του αεροπλάνου.
Όπως δήλωσε ο αντιπτέραρχος, την ώρα της συντριβής του μαχητικού αεροσκάφους στις 10:30 το πρωί της Δευτέρας «είχε αχλή και η θάλασσα γυάλιζε». Σύμφωνα με τον αντιπτέραρχο, ο πιλότος, κάτω από αυτές τις συνθήκες, μπορεί να μπερδέψει τον ορίζοντα, τον ουρανό και τη γη και να αποπροσανατολιστεί.
«Όταν πετάς πολύ χαμηλά και κάνεις τακτικές στροφές με αρκετά G είναι δύσκολο και σαν χειρισμός και αν εκεί σου συμβεί μία βλάβη που σε ένα μεγαλύτερο ύψος θα την αντιμετώπιζες, σε ένα χαμηλό ύψος, τα πράγματα είναι πάρα πολύ πιο δύσκολα», είπε χαρακτηριστικά.
real.gr