Τσίπρας: «Ακραία πράξη ιδεοληπτικής εμμονής» η ίδρυση της πανεπιστημιακής αστυνομίας
1 month, 2 days ago
6

«Αποφασισμένη» να εκμεταλλευτεί αυτή τη δύσκολη συνθήκη σε μεταρρυθμίσεις που έχουν ένα έντονο ιδεολογικό πρόσημο χαρακτήρισε την κυβέρνηση ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ -Προοδευτική Συμμαχία, Αλέξης Τσίπρας, στη διάρκεια της παρέμβασής του στην εκδήλωση με θέμα: «Δημοκρατία και Εκπαίδευση: η κυβερνητική απειλή και η απάντηση της κοινωνίας», την οποία διοργάνωσε το «Παρατηρητήριο για την Παιδεία», με ομιλητές πανεπιστημιακούς, φοιτητές, αλλά και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ.

Με αφορμή το περιεχόμενο του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, «έχουμε μία κυβέρνηση που ακόμα και στον κρίσιμο χώρο εκπαίδευσης ενδιαφέρεται περισσότερο για να εξυπηρετήσει συμφέροντα ιδιωτών παρά τις κοινωνικές ανάγκες» εκτίμησε ο κ. Τσίπρας και παρατήρησε πως η κυβέρνηση αποστρέφεται μια βασική προϋπόθεση της αριστείας, που είναι η κοινωνική κινητικότητα.

25.000 λιγότεροι εισακτέοι

Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, η πιο κρίσιμη παράμετρος του νομοσχεδίου αποτελεί η μείωση του αριθμού των εισακτέων. «Το 2021 οι εισακτέοι θα είναι 25.000 λιγότεροι σε σχέση με πέρυσι. 4% δηλαδή θα μείνει εκτός των δημόσιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Αυτό που λέει η κυβέρνηση είναι “ότι αν θέλετε να σπουδάσετε πρέπει να βρείτε μερικές χιλιάδες ευρώ για να πάτε σε κάποιο αμφιβόλου ποιότητας κολέγιο ή να βγείτε στο εξωτερικό”» σχολίασε ο κ. Τσίπρας, υποστηρίζοντας ότι η μείωση αυτή οδηγεί τους νέους στα ιδιωτικά κολέγια, όπου επίσης δεν θα υπάρχει κανένα βαθμολογικό κριτήριο ή κριτήριο αριστείας για την εισαγωγή τους.

Συγκεκριμένα, «25.000 νέοι θα γίνουν η νέα πελατεία μίας βιομηχανίας που η κυβέρνηση είναι πολύ πρόθυμη να εξυπηρετήσει τα οικονομικά της συμφέροντα» ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ. Επιπλέον, η εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων στην παιδεία από πλευράς της κυβέρνησης επιτυγχάνεται κατά τον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ και μέσω της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, κάνοντας «κουρελόχαρτο το βαθμό απολυτηρίου» και πετώντας το μπαλάκι στα ιδρύματα να ορίσουν το βαθμό εισαγωγής των εισακτέων, όπως ο ίδιος σημείωσε.

Ως συνέπειες «αυτής της απαράδεκτης μεθόδευσης ενάντια στα δημόσια πανεπιστήμια» ο κ. Τσίπρας απαρίθμησε: την αύξηση της μαθητικής διαρροής στο λύκειο, της αύξησης της φοίτησης σε φροντιστήρια και των σχετικών δαπανών των νοικοκυριών, την πλήρη ακύρωση του μορφωτικού ρόλου του λυκείου σε όλες τις τάξεις, την μείωση της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων δεδομένου ότι αυτή έχει συνδεθεί με τον αριθμό των φοιτητών, αλλά και στο κλείσιμο ή τη συγχώνευση ιδρυμάτων ή τμημάτων, μαζί με την αύξηση της διαρροής εγκεφάλων.

Υπό αυτό το πρίσμα, «έχουμε χρέος να ενημερώσουμε την ελληνική κοινωνία. Είναι αλλαγές που θα επιβαρύνουν τον οικονομικό προϋπολογισμό των νοικοκυριών και θα διευρύνουν τις ανισότητες» τόνισε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ.

Παράλληλα, ο ίδιος εξαπέλυσε δριμεία επίθεση στην κυβέρνηση για την ίδρυση της πανεπιστημιακής αστυνομίας, η οποία θεσπίζεται με το παρόν νομοσχέδιο. «Η κυβέρνηση θέλει να χαϊδέψει τα αυτιά ενός συντηρητικού ακροατηρίου, για να αποπροσανατολίσει από την εξυπηρέτηση των κολεγίων και τη διεύρυνση των ανισοτήτων.

Η ίδρυση πανεπιστημιακής αστυνομίας είναι μία ακραία πράξη ιδεοληπτικής εμμονής» δήλωσε ο κ. Τσίπρας και πρόσθεσε πως «η αντιμετώπιση των κρουσμάτων βίας και παραβατικότητας μπορούν να αντιμετωπιστούν με τις προτάσεις της ίδιας της πανεπιστημιακής κοινότητας. Τα όποια υπαρκτά κρούσματα δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν με ένοπλους, ανεκπαίδευτους ειδικούς φρουρούς».

«Δόγμα Τραμπ»

Αναφορικά με τα κίνητρα της επικείμενης μεταρρύθμισης, ο κ. Τσίπρας έκανε λόγο για ένα «αντιπερισπασμό από την κυβέρνηση, η οποία επιλέγει να το φτάσει στα άκρα». «Είναι χαρακτηριστική η δήλωση του Χρυσοχοΐδη αναφορικά με τους πρυτάνεις.

Είναι μία επίτηδες προσβλητική δήλωση», υποστηρίζοντας ότι «εδώ έχουμε μια παράφραση του επικοινωνιακού δόγματος του Τραμπ». Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Τσίπρας έκανε λόγο για «συκοφάντηση του δημόσιου πανεπιστημίου για άλλη μια φορά ως χώρων εγκληματικών δράσεων ή ορμητηρίων εγκληματιών».

Στον αντίποδα, ο κ. Τσίπρας αντέτεινε πως το πρόβλημα της ασφάλειας των ΑΕΙ μπορεί να λυθεί με αξιοποίηση προτάσεων της ίδιας, της πανεπιστημιακής κοινότητας, τις οποίες μετέφεραν στον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ ακαδημαϊκοί σε κατ’ ιδίαν τηλεδιάσκεψή τους.

«Η κυβέρνηση ετοιμάζεται να αφήσει το καταστροφικό αποτύπωμα και στην παιδεία. Εδώ πρέπει να μπει ένας φραγμός. Οφείλουμε να κινητοποιηθούμε για να βάλουμε αυτό τον φραγμό» επισήμανε ο κ. Τσίπρας, καταλήγοντας πως «δε χρειαζόμαστε απλά ένα φοιτητικό κίνημα αλλά ένα παλλαϊκό κίνημα για την υπεράσπιση της δημοκρατίας και της δημόσιας παιδείας».

Από πλευράς του, «το νομοσχέδιο μεγαλώνει τις κοινωνικές ανισότητες και πλήττει τη δημοκρατία» υπογράμμισε ο Τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ και εισηγητής του νομοσχεδίου, Νίκος Φίλης. «Η Νέα Δημοκρατία οδηγεί στη ραγδαία μείωση των εισακτέων στα ΑΕΙ» σημείωσε ο κ. Φίλης, εξηγώντας πως «είμαστε στην 28η και χειρότερη θέση στις δαπάνες για παιδεία».

«Η κυβέρνηση σκανδαλωδώς ενισχύει τις ιδιωτικές δομές» ανέφερε ο κ. Φίλης, αποτιμώντας ως «σκληρά ταξικό μέτρο» την μείωση των εισακτέων, το οποίο θα προκαλέσει και μεγάλες περιφερειακές ανισότητες, όπως υποβάθμιση, ερήμωση και κλείσιμο πανεπιστημιακών τμημάτων. Επιπλέον, τη συζήτηση συντόνισε η Μερόπη Τζούφη, Αναπληρώτρια Τομεάρχη Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

Να αναθεωρηθεί το Άρθρο 16

Μια ρηξικέλευθη πρόταση κατέθεσε στη διάρκεια της εκδήλωσης ο Συνταγματολόγος και Καθηγητής ΕΚΠΑ, Γιώργος Σωτηρέλης. Έδινα όλη μου τη ζωή μάχη για την υπεράσπιση του άρθρου 16 περιέγραψε ο κ. Σωτηρέλης, προσθέτοντας, ωστόσο, πως «το τελευταίο διάστημα συνειδητοποίησα ότι δίνουμε τόσα χρόνια μάχες οπισθοφυλακής. Είναι πολύ καλύτερο να δεχτούμε να γίνουν μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια, σε τομείς όπου η Ελλάδα έχει πλεονέκτημα, όπως η ναυτιλία, οι κλασικές σπουδές, ο τουρισμός και να τεθούν παράλληλα δρακόντειοι όροι να μην μπορούν τα μεταλλαγμένα ΙΕΚ να γίνουν πανεπιστήμια», κατέληξε.

Στη συζήτηση παρενέβησαν ακόμη οι: Ιφιγένεια Καμτσίδου, συνταγματολόγος και αναπλ. καθηγήτρια ΑΠΘ, Όθων Ηλιόπουλος, καθηγητής ογκολογίας & γενετικής στο Harvard University, Στάθης Γουργουρής, καθηγητής συγκριτικής λογοτεχνίας στο Columbia University, Αλεξάνδρα Κορωναίου, κοσμήτορας & καθηγήτρια Κοινωνιολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Θεοδόσης Πελεγρίνης, πρώην πρύτανης

ΕΚΠΑ, Γιάννης Μυλόπουλος, πρώην πρύτανης ΑΠΘ, Ερρίκος Βεντούρας, καθηγητής στο ΠΑΔΑ, Μανώλης Μαργετάκης, αστυνομικός & μέλος ΔΣ ΠΟΑΣΥ και Ευθύμης Λαμπαδάς, μέλος ΚΣ νεολαίας ΣΥΡΙΖΑ, ενώ την εμπειρία της ακαδημαϊκής καθημερινότητας στην Τουρκία τοποθετήθηκε η Zeynep Gambetti, αναπλ. καθηγήτρια πολιτικής θεωρίας στο Πανεπιστήμιο του Βοσπόρου.

protothema.gr